Malmin lentävä tulevaisuus

Suunnitelmia Malmin lentoaseman sulkemisesta ja paikalle rakennettavasta uudesta lähiöstä on tehty vuosikymmeniä.

Samaan aikaan maailmalla on kuitenkin meneillään metropolien kakkoskenttien renesanssi. Aikaisemmat purku-uhat ovat vaihtuneet investointisuunnitelmiin ja kenttien kehittämiseen. Lähinnä meitä näin on tapahtunut Tukholman Brommassa, mutta esimerkkejä tähän reportaasiin on poimittu niin Kööpenhaminasta kuin Torontostakin.

Keskeinen syitä muutokseen ovat olleet syyskuun 11. 2001 terrori-iskujen jälkeinen muutos maailman ilmailussa sekä halpalentoyhtiöiden tuoma mullistus. Turvatarkastukset ja voimakkaasti kasvava liikenne ovat tehneet reittilentomatkustamisesta ruuhkaista jonottamista. Halpalentämisen paineessa suuret lentoyhtiöt keskittyvät enenevässä määrin isojen kansainvälisten solmulentoasemien, hubien läpi virtaaviin massoihin samalla kun yhä useampi entisen ensimmäisen tai bisnesluokan matkustaja on mannerten sisäisessä liikenteessä siirtymässä pieniltä ruuhkattomilta kakkoskentiltä liikennöiviin tilaus- ja liikelentokoneisiin. Uudet teknologiat ja palvelukonseptit ovat pudottaneet niiden hinnat kilpailukykyisiksi entisten bisneslippujen kanssa. Matkustaminen pikkukoneilla pikkukentiltä on joustavaa, ruuhkatonta ja vie lähes ovelta ovelle.

Kansainvälisten tutkimusten mukaan metropolit kilpailevat juuri näistä matkustajista ja heidän tuomistaan investoinneista ja työpaikoista. Siksi Helsingin tulisi nähdä Malmin lentoasema tulevaisuuden potentiaalina eikä menneisyyden rasitteena.

Malmia koskevien suunnitelmien päivittäminen kansainväliseksi Helsinki Air Business Parkiksi työpaikkoineen, yrityksineen ja asuntoineen olisi kansainvälisen vertailutiedon valossa niin kaupungille, alueen maanomistajille, kentän nykyisille käyttäjille ja sen uusille yrityksille huomattavasti tuottoisampi ja hyödyllisempi ratkaisu kuin kentän korvaaminen pelkästään uudella helsinkiläisellä peltolähiöllä. Suomen pääkaupunki saisi myös luontevan vaihtoehdon massiivisten ulkoilmatapahtumien järjestämiseen.

Samalla kenttä nopeuttaisi merkittävällä tavalla maakuntakeskusten ja maakuntien yritysten sujuvia yhteyksiä Helsinkiin mahdollistamalla uusilla pienillä koneilla toimivien reittiyhtiöiden toiminnan Helsinki-Vantaan kasvavien ruuhkien ulkopuolella.

© 2017 Factos Oy.

Kotisivut Helpotkotisivut